Jaarverslag 2018

Dat is nieuwe energie met Energiewacht. VerduurZamen dat is onze gezamenlijke opdracht in Nederland. Dat doe je niet alleen, dat doen we samen!

2018 stond in het teken van VerduurZamen, wat we hebben gedaan is gebundeld in ons jaarverslag 2018. Lees het hier.

Samen doen in 2018

Ook in 2018 hebben we ons ingezet, om op de langere termijn ons gehele werkgebied te helpen met het verduurzamen van de woning of zaak. We helpen mensen en bedrijven bij hun persoonlijke energietransitie door betrouwbaar en slim advies te geven, van productoriëntatie en aanschaf tot installatie en nazorg. Denk daarbij aan diensten als energiescans en onderhoud. Maar ook duurzame en energiebesparende producten als warmtepompen, HR ketels, zonnepanelen en isolatie.

Lees meer over Nieuwe energie met Energiewacht
Lees meer over 'VerduurSamen'

Jaarverslag Energiewacht 2018

Benieuwd hoe we deze pijlers hebben ingevuld? Lees hier ons jaarverslag 2018.

Klik op de afbeelding hiernaast om het jaarverslag groter te maken.

VerduurSamen met de consument

Samen helpen we de consument met nieuwe energie. Stap voor stap, maken we de consument bewust en nemen we ze mee in de energietransitie en wat ze hierin zelf kunnen doen.

10.000 duurzame huishoudens in Drenthe
10.000 huishoudens in Drenthe gaan de komende jaren aan de slag met de energietransitie. In 2018 ging een eerste wijk in Zuidlaren actief opzoek naar ‘energieslurpers in huis. Vervolgens kwam ons PlusJeHuis promotieteam langs voor een energiescan door Energiewacht. Een andere wijk werd direct benaderd voor een voor een PlusJeHuis energiescan. In totaal benaderden we 800 huiseigenaren, waarvan 238 huiseigenaren interesse hadden in 1 of meer duurzame maatregelen.

Energiebespaarmarkt
Direct besparen op energie? Dat kan met Energiewacht. Om particulieren te helpen besparen, te  informeren over duurzame energie en om de brede doelgroep te laten weten dat ze voor ‘Nieuwe energie’ bij Energiewacht moeten zijn, organiseerden we een Energiebespaarmarkt in het Duurzaamheidscentrum in Assen. Op 12 september hebben we ruim 60 bezoekers voorzien van advies om thuis te besparen op energie en mogelijkheden om energie duurzaam op te wekken, met ons concept PlusJeHuis.

Lees meer over onze activiteiten mét de consument

VerduurSamen op de zaak

Samen helpen we zakelijk Nederland met nieuwe energie. Stap voor stap, maken we de ondernemers bewust en nemen we ze mee in de energietransitie en welke rol ze hierin kunnen nemen.

Energetische renovaties - 172 woningen naar Label B

Voor woningcorporatie Nijestee hebben we bijgedragen aan de energetische renovatie van twee flats in Groningen. Het team Technisch Beheer en Commercie van Energiewacht hebben in samenwerking een plan gerealiseerd. Doel was dat alle 172 woningen in deze flats een labelstap maken van E naar label B. En dit is gelukt, de functionele oplevering van het label en het project was eind december 2018.

Centrale rookgasafvoer en VvE’s
De centrale rookgasafvoer (CLV) in gestapelde bouw, blijkt een uitdaging voor veel VvE’s. De VvE’s zijn verantwoordelijk voor periodieke inspecties, onderhoud en mogelijk het vervangen van een rookgasafvoersysteem, om risicovolle situaties te verhelpen en voorkomen. Tijdens 6 bijeenkomsten in Noord- en West- Nederland hebben we VvE-beheerders bewust gemaakt van deze problematiek en geholpen met een structurele aanpak.

Lees over meer activiteiten voor de zaak

Samen werken we 'duurSamer'

Verduurzamen begint bij jezelf; welke nieuwe activiteiten hebben we samen georganiseerd om de interne organisatie te verbeteren om onze klanten in de toekomst nog beter van dienst te kunnen zijn met duurzame en nieuwe energie van Energiewacht.

Ons ‘huis’ op orde - van werkvloer tot en met het MT

Van de werkvloer tot en met het MT; iedereen was in 2018 actief met het verbeterprogramma ‘House In Order’. Hiermee hebben een uniforme werkwijze gerealiseerd en optimaliseren we de interne en externe processen doorlopend. Er zijn diverse verbeterinitiatieven gerealiseerd om overbodig nawerk en herhaalwerk te voorkomen, maar bijvoorbeeld ook om de klant binnen één bezoek volledig van dienst te kunnen zijn.

Blijven doen waar we goed in zijn – toekomstgericht opleiden

Energiewacht maakt innovatieve technieken toegankelijk voor haar klanten, maar ook voor haar medewerkers. Onze gezamenlijk kennis van nieuwe energietechnieken moet doorlopend worden vergroot. Hierom hebben we in 2018 een zogenaamde skillsmatrix vastgesteld waarin de opleidingsrichting voor de meeste medewerkers is vastgelegd. Uitgaande van de sterke punten van de medewerkers en de behoefte vanuit de markt op het gebied van duurzame energie technieken. Hiermee realiseren we niet alleen een gemotiveerde organisatie met de juiste kennis en vaardigheden, we hebben ook een prachtig opleidingsprogramma voor 2019 zodat we kunnen blijven doen waar we goed in zijn!

Lees meer over interne ontwikkelingen

© 2019, Energiewacht.